sterMasterclass ster ComponiststerKoren sterTekstdichter sterKunstwerksterDocenten

Annie Jansen Annie Jansen

Annie Jansen is in de Limburgse koorwereld geen onbekende.

Als docente koordirektie aan het conservatorium in Maastricht leidde zij, nadat ze in 1979 "cum laude" was geslaagd voor het einddiploma koordirektie, talloze studenten op binnen de afdeling schoolmuziek, waarvan een groot aantal hun weg vonden bij amateurkoren van allerlei aard. Momenteel geeft zij ook pianoles aan het conservatorium en voorbereidende klas theorie.

De grootste bekendheid kreeg zij echter binnen de koorwereld door het ontwikkelen van een unieke methode koorscholing voor amateurzangers, getiteld: "Horen, Zien en Zingen". Deze methode kreeg een nog unieker vervolg door de vertaling ervan naar de kinderziel. Juffrouw Do deed haar intrede in haar roman: "Juffrouw Do in Notenland". Op speelse wijze wordt de fantasie van kinderen geprikkeld en geleid naar het notenbeeld. Speciaal ontwikkelde ritmetaal en natuurlijke melodische trefoefeningen doen recht aan haar motto: "Muziek is de Taal van het Hart".

In 2009 werd door haar officieel de stichting "Centrum voor Koorzang" in het leven geroepen. Doel hiervan is om de koorwereld de helpende hand te bieden in de vorm van cursussen, studiedagen voor dirigenten, advies, stemcoaching, repertoire, (project)koren, etc.
Speerpunt binnen het CvK gaat worden: "Koorschool Maastricht", speciaal voor kinderen. Ook onderwijskrachten worden via contactdagen gestimuleerd om het plezier van het zingen weer massaal op de scholen terug te brengen.

Als dirigente is Annie Jansen momenteel verbonden aan het kerkkoor "St. Gregorius" in Mheer en aan het door haar opgerichte vocaal ensemble "Quintessence" in Maastricht. Binnen het bovengenoemde CvK leidt zij ook de koren, waaronder het projektkoor voor ervaren koorzangers.

Als bestuurslid van de Ned. St. Gregorius Vereniging speelt zij een grote rol als jurylid bij korenavonden en adviseur bij de nieuwste ontwikkelingen binnen de kerkmuziek.

Ten behoeve van haar eigen ontwikkeling bezoekt zij regelmatig internationale symposia en cursussen om steeds "up to date" te blijven. Dit leidde onlangs tot een uitnodiging om zitting te nemen in het landelijk overleg voor kinderkoordirigenten, gevestigd in Utrecht.

ster Home   ster De Maastrichtse Jeugd Musiceert ster Contact